18.7.2012 - Elektrická dráha v Praze slaví 120 let
11.07.2011 — Anonym
Pondělí, 18. červenec 2011 (Celý den)
První elektrická tramvaj v české metropoli zahájila svůj provoz před 120 lety. Tramvaje Dopravního podniku hl. m. Prahy od té doby urazily v rámci pražské MHD téměř 5,8 miliardy vozových kilometrů a svezly více než 36 miliard cestujících.
Dopravní podnik hl. m. Prahy spolu s Hl. m. Praha a Národním technickým muzeem oslaví 18. července 2011 významné výročí v městské hromadné dopravě. Tento den uplyne 120 let od zahájení provozu první elektrické tramvaje v metropoli. DPP u příležitosti oslav výročí uspořádá 18. července 2011 mezi 10 a 11 hodinou speciální průvod historických a současných vozidel ze střešovického Muzea MHD na Letenské náměstí. „V rámci defilé budou moci návštěvníci shlédnout 11 typů kolejových vozidel, od nejstarších historických až po současné. Následně bude připraven slavnostní program v letenských sadech,“ uvedla Ilona Vysoudilová, vedoucí tiskového oddělení DPP. Doprovodný program na Letné Národní technické muzeum Historie elektrické dráhy v Praze Zahájení provozu Zprovozněná trať byla první elektrickou dráhou v českých zemích. Postavena a vyprojektována byla významným českým elektrotechnikem Františkem Křižíkem, který patřil mezi velké propagátory využití elektřiny v dopravě. Elektrotechnika tehdy byla ještě mladým vědním oborem, takže elektrická tramvaj byla vskutku něčím mimořádným. V Praze městskou dopravu tehdy zajišťovala od roku 1875 jen soukromá koněspřežná tramvaj. První trasa na Letné Trať vedla Oveneckou ulicí až na její severní konec u vchodu do Královské obory. Měřila 766 metrů a byla jednokolejná s vidlicovými výhybkami v konečných stanicích. Vzhledem k úspěchu propagační jízdy byla následně trať provozována i v následujících letech a byla prodloužena na 1,4 km. Zájem o trať ovšem postupně upadl a její provoz byl v celkovém výsledku ztrátový. Zpočátku měla dráha k dispozici dva jednoduché otevřené vozy, které svým vzhledem připomínaly tehdy oblíbené letní vozy koněspřežné tramvaje. V roce 1894 se vozový park rozrostl o první dva zavřené vozy, ale slabému běžnému provozu bohatě stačily jen dva vozy. Zajímavostí letenské elektrické dráhy byl (řečeno dnešními slovy) první pražský integrovaný dopravní systém. Vydávaly se zde totiž společné jízdenky pro elektrickou tramvaj a nedalekou letenskou lanovou dráhu, ačkoliv šlo o dva rozdílné dopravní podniky. Provoz na první trati elektrické tramvaje v Praze skončil 15. srpna 1900. Během 10 sezón první česká elektrická dráha přepravila 593 027 cestujících. Další rozvoj v metropoli Tratě elektrických drah zpočátku vznikaly odděleně v pražských předměstích. Kromě již zmíněné Libně, kde trať zajišťovala i spojení Karlína a později i Vysočan, vznikly další samostatné elektrické dráhy v Košířích, na Vinohradech a teprve jako poslední začala provozovat elektrické dráhy v září 1897 i Praha. Teprve po odkoupení sítě koněspřežné tramvaje od belgického podnikatele Eduarda Otleta Elektrickými podniky královského hlavního města Prahy a její následné elektrifikaci bylo možné přikročit k budování jednotné tramvajové sítě v pražské aglomeraci. Elektrická dráha ve světě
|