Letoun JK (Jan Kašpar) systém Blériot, 1911

Letoun JK (Jan Kašpar) systém Blériot, 1911
Nejvýznamnější postavou počátků českého letectví byl Ing. Jan Kašpar z Pardubic, první český letec na stroji těžším než vzduch.

Od dubna 1910 podnikal Kašpar v Pardubicích s dovezeným francouzským jednoplošníkem Blériot XI s tříválcovým motorem Anzani kratší zkušební a exhibiční lety. Pro následující sezónu si postavil vlastní stroj, který z konstrukce Blériota přímo vycházel a byl vybaven silnějším čtyřválcem Daimler. S novým letounem pak 13. května 1911 uskutečnil první dálkový let v dějinách českého letectví. Trval 92 minut a Kašpar v jeho průběhu překonal vzdálenost 121 km z Pardubic do Chuchle u Prahy.

Jednomotorový jedno či dvoumístný celodřevěný jednoplošník s kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcovým motorem Daimler o objemu 6,3 litru a výkonu 51,5 kW (70 koní). Cestovní rychlost 90–100 km/h. Výrobce: Ing. Jan Kašpar, Pardubice, Čechy

Letoun JK (Jan Kašpar) systém Blériot, 1911