Slávia CCR

Slávia CCR

Václav Klement (1868–1938) spolu s Václavem Laurinem (1865–1930) patří mezi nejvýznamnější postavy našeho motorismu. Ještě před koncem 19. století zahájili výrobu motocyklů nabízených pod vlasteneckou značkou Slavia. Ty byly velmi moderní a staly se vzorem pro řadu dalších světových značek. Firma Laurin & Klement se brzy vypracovala na vedoucí místo mezi výrobci motocyklů v celém Rakousko-Uhersku. Motocykly Slavia byly úspěšné i na závodním poli. Tovární i soukromí jezdci se na nich pilně účastnili motocyklových závodů. Největším dosaženým sportovním úspěchem značky Slávia bylo vítězství jezdce Václava Vondřicha v závodě Coupe Internationale ve francouzském Dourdanu v roce 1905, což bylo tehdejší neoficiální motocyklové mistrovství světa. Od té doby používala mladoboleslavská továrna reklamní slogan „Laurin & Klement jest nejlepší známkou světa“. Stroj Slavia typ CCR byl vrcholem nabídky firmy Laurin & Klement. Tento sportovní motocykl s vidlicovým dvouválcovým motorem v sériovém provedení dosahoval úctyhodné rychlosti 85 km/h. Závodní speciál Václava Vondřicha, se kterým v roce 1905 porazil veškerou tehdejší konkurenci, vycházel právě z typu CCR. Václav Klement se osobně významně zasloužil o motocyklovou sbírku našeho muzea, jíž je faktickým zakladatelem. V roce 1935 od svých bývalých zákazníků vykoupil, nechal „upravit pro výstavní účely“ a následně daroval do sbírek muzea, krom jiných předmětů, také tři motocykly vyrobené kdysi jeho firmou. Byly to první motocykly ve sbírkách Národního technického muzea.