Sokol M1C
13.05.2011 — Anonym
První československý poválečný letoun Sokol M1C je výrobkem podniku Automobilové závody v Chocni (dříve firma Ing. J. Mráz). Výroba tohoto třímístného sportovního, cvičného a cestovního letadla s motorem Walter Minor byla zahájena roku 1946. Konstrukce křídel je dřevěná, křídlo je kryté dýhou od přední hrany k nosníku, dále pak plátnem. Přistávací klapky jsou zčásti ocelové, zčásti dřevěné a kryté plátnem. Dřevěná konstrukce trupu je kryta dýhou. Kabina je standardně vybavena dvěma sedadly vedle sebe, za nimi je prostor pro zavazadla nebo i pro další, třetí sedadlo. Řízení je dvojité, volantové, volanty jsou spojeny navzájem pákovým mechanismem. Přístrojová deska, umístěná uprostřed, obsahuje kompas, výškoměr, variometr, zatáčkoměr, rychloměr a hodiny, na její levé straně je otáčkoměr, teploměr a olejový tlakoměr. Podvozek je sklopný, kola o rozměrech 380/150 jsou opatřena brzdami. Motor je pružně zavěšen v loži, upevněném čtyřmi svorníky na přední přepážce trupu, benzinové nádrže jsou umístěny v křídlových nástavcích. Letoun absolvoval na přelomu 40. a 50. let řadu propagačních letů. Technické údaje:
|