Sportovní letoun Zlín Z-XIII

Ve výrobním programu Zlínské letecké továrny (předchůdce dnešního závodu Moravan, a.s.) v Otrokovicích byla jednoduchá sportovní letadla. Nejúspěšnějším typem firmy v meziválečném období se stal sériově vyráběný letoun Z-XII, po něm (v r. 1937) následoval prototyp rychlostního letounu Z-XIII – celodřevěný jednomístný dolnoplošník, který zkonstruoval ing. Jaroslav Lonek. Prototyp byl konstruována jako jednosedadlový, později však byla provedena úprava, kterou se dal letoun jednoduchou výměnou krytů předělat na dvousedadlový a naopak.

 

 

Letoun Zlín Z-XIII byl zalétáván v létě 1937 Bohužel, letoun nikdy neopustil stadium zkoušek, pouze v srpnu 1937 byl s pilotem Ambrušem přihlášen k účasti v rychlostním závodě Circuit de l'Est ve Francii. Pro pozdní přílet však nebyl do závodu připuštěn.

Konstrukce letounu je celodřevěná, včetně kormidel. Křídlo je postaveno vcelku, nedělené, je opatřeno přistávacími klapkami. Letoun je opatřen pevným kapotovaným podvozkem. Motor pohání dvoulistou vrtuli Ratier.

Krátce po válce byl nekompletní letoun předán do sbírek NTM. V letech 1989–1990 byl renovován a poté umístěn ve stálé expozici dějin dopravy.

Technické údaje:
Motor: Walter Major 4 o výkonu 88 kW
Rozpětí: 7 m,
Délka: 6,8 m,
Hmotnost: 460 kg
Max. rychlost: 300 km/h
Stoupání do 1000 m: za 3 m 15 s 
Dolet: 700 km