Igo (Ignaz) Etrich
12.05.2011 — Anonym
R. 1905 sestrojil Etrich s pomocí přítele Welse vlastní kluzák Zanonia. V roce 1908 se Etrich pokusil postavit motorové letadlo. První pokus byl neúspěšný pro použití slabého motoru Antoinette a špatné vrtule. V roce 1909 zkonstruoval nové letadlo, v němž užil motoru Daimler o výkonu 40 k. Za účelem prodloužení dráhy letu opatřil Ietadlo Zanonia v roce 1909 aktivním pohonem vpřed. Nebylo už ovšem tak jako jeho předchůdci poháněno aparaturou s mávajícími křídly po vzoru ptáků, ale vrtulí a spalovacím motorem. Motorizovaný pilot letadla Zanonia však – v naprostém kontrastu k ryzímu kluzáku – výrazně ztrácel letovou stabilitu. Igo Etrich a jeho nový partner, Karl Illner, se proto rozhodli pro stavbu letadla s trupem ve tvaru holuba při klouzavém letu.Letadlo bylo mimořádně úspěšné. V roce 1910 získalo v mezinárodní soutěži vítězství za dosaženou výšku a trvání letu. Etrich nazval letadlo TAUBE (holubice). Křídla letadla se podobala křídlům holuba.
Německá firma Rumpler-Werke zakoupila roku 1910 od Etricha licenci na sériovou výrobu letadla a brzy bylo letadlo zavedeno do armády. Na počátku 1. světové války se Etrichovo letadlo stalo držitelem všech německých rekordů.
|